Rabu, 24 Jun 2009

GUNAKAN MASA SEBAIKNYA...:)

assalamualaikum...

salam ukhwah buat semua teman pembaca budiman...(^_^)

fatrah imtihan berlalu sudah , kini tiba pula musim percutian buat seluruh mahasiswa mahasiswi azhar setelah hampir sebulan @ lebih bertungkus lumus memerah otak mengingati fakta dan point penting yang perlu diingati..

ala kulli hal, moga2 percutian kali ini terisi dengan perkara yang berfaedah buat diri kita tanpa membiarkan masa itu berlalu sepi tiada manfaat..

masa itu ibrat emas..seperti mana firman ALLAH dalam surah Al - Asr yang bermaksud :

'Demi masa. Sesungguhnya manusia didalam kerugian. kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan kepada kebenaran dan berpesan dengan kesabaran'

sesungguhnya Allah telah bersumpah didalam surah tersebut..DEMI MASA...disini dapat kita simpulkan betapa masa itu begitu penting bagi seorang manusia yang hidup diatas muka bumi Allah ini..masa sebenarnya kehidupan yang kita lalui seharian..


sesungguhnya hidup kita cuma 3 hari sahaja jika dihitung secara singkat dan boleh dikatakan logik akal.cuba kita renungkan..

kita ada
hari semalam yang berlalu sebagai kenangan
hari ini pula kenyataan yang mesti ditempuhi
esok adalah impian yang belum nyata


sesungguhnya ajal maut jodoh pertemuan adalah aturan Khaliq yang Maha Agung. Dia Pencipta manuasia dan seluruh isi alam ini namun siapalah kita hendak melawan setiap ketentuanNya tetapi bukan bermakna segala yang berlaku adalah satu ketetapan darinya yang tidak boleh berubah..ketentuan itu boleh berubah bilamana ada usaha ikhtiar dan doa dari kita sebagai hambaNya..setiap yang berlaku adalah ujian Allah kepada hambaNya untuk menguji tahap kesabaran & keimanan seorang hamba kepada khaliqnya..Dia menguji sejauh mana kecintaan kita kepada Pencipta Cinta diantara manusia..cinta ilahi sesuatu yang hakiki yang tiada siapa mampu menyangkalnya..

Oleh kerana itu terdapat kalam hukama' mengatakan

beribadatlah kamu seumpama esok kamu akan mati manakala
hiduplah kamu seumpama hidup selamanya..


hidup ini bertambah berkat bilamana waktu yang ada isisi kita dipenuhi dengan perkara yang bermanfaat kepada diri kita dan juga agama Islam yang suci ini..keberkatan waktu itu akan nampak ketika mana kita merasakan lambatnya perjalanan masa dari sedetik demi sedetik..

berbahagialah orang yang mendapat keberkatan waktu tersebut.Sebaliknya waktu yang sia-sia bilamana hidup kita hanya diisi dengan lena yang panjang, menonton cerita yang tiada manfaat pada diri dan juga tiada motif dan moral yang boleh diambil..

Isilah detik waktu kalian dengan perkara yang bermanfaat..kerana perjalanan waktu yang berlalu tidak akan berulang kembali..jangan kita menyesali detik waktu yang berlalu dek kerana kesalahan itu adalah berpihak pada diri bukan pada waktu yang berlalu.Ini kerana Allah itu Maha Adil lagi Maha bijaksana.Setiap aturanNya ada hikmah yang tersembunyi..

akhir kalam ...buat semua teman pembaca..dan seluruh mahasiswa mahasiswi yang bermukim di ardhil kinanah ini..suka untuk saya mengambil kesempatan waktu kelapangan yang ada ini untuk saya titipkan kalam sebelum tinta ini bernoktah..

waktu itu kehidupan kita,
hiasilah waktu penuh manfaat
sisipkan selalu detik waktumu untuk agamamu jua
jangan hanya waktu yang kau penuhi hanya untuk dirimu
kerana pasti disana dikau pasti terasa singkat waktu yang berlalu
tetapi seandainya waktumu terisi untuk agamamu
pasti dikau merasa waktu itu panjang
namun disana sebenarnya andai dikau meletakkan waktumu untuk agamamu
sudah tentu dikau merasakan
waktu itu tidak memadai hanya dengan 24 jam...
kerana kewajipan yang terpundak dibahumu
sebenarnya lebih banyak dari masa yang tersedia

teman-temanku...
manfaatkanlah waktu disisimu...agar waktu yang kita lalui diberkati olehNya...dan sentiasa mendapat pimpinan dariNya

SELAMAT BERCUTI....(^_^)

2 ulasan:

  1. selamat bercuti...seronoknya sebut..hehe doakan ana ye..moga lebih mujahadah di tanah gersing

    BalasPadam
  2. ye..selamat bercuti..mm...moga mujahdah kita mendapat pandangan disisiNYA..(^_^)

    BalasPadam