Ahad, 17 Januari 2010

KENAPA SAKIT KEPALA???

Assalamualaikum....

Bertemu lagi....:)

erm ada pertanyaan macam mana nak buat bila sakit kepala?

sebelum tu...nak cerita sikit

selalunya sakit kepala ni punca
1) kurang air dalam badan
2) perjalanan darah kurang sampai ke kepala
3) kurang gula dalam badan
4) tidur tidak mencukupi

erm...selalunya sakit kepala terjadi pada orang yang ada
1) tekanan darah rendah
2) tekanan darah tinggi
3) kencing manis
dsbgnya


sekiranya anda tidak mempunyai penyakit tersebut...alhamdulillah...tp sakit itu petanda sakit yang lain namun anda tidak perlu risau mungkin masih diperingkat awal cuma perlu pencegahan sahaja...

PENCEGAHANNYA

1) selepas bangun tidur pastikan anda menyikat rambut supaya darah dapat mengalir dalam badan dengan baik, dengan itu anda akan merasa segar selepas bangun tidur.semasa menyikat pastikan tulang sikat megenai kulit kepala bertujuan pengaliran darah dengan baik.

2) pastikan minum air 2.5 liter sehari = 0.5 liter setiap kali selepas solat

3) seandainya anda orang yang tidak suka makan manis saya sarankan minum manis tapi dalam keadaan sederhana

jadinya bila sakit kepala minumlah madu sebab dalam madu terkandung banyak vitamin dan mineral yang akan membantu memulih keadaan kita yang kurang stabil ketika itu.insyaAllah dengannya keadaan badan kita akan kembali stabil seperti sediakala...bila minum madu , anda perlu rehatkan badan untuk seketika ( tidur ) supaya sistem tubuh kembali normal.sekiranya sakit masih terasa ulang minum lagi.

sekiranya sakit teruk minum 2 jam sekali , kalau masih boleh bertahan minum 4 jam sekali.sekiranya dengan hanya sekali minum sakit belum sembuh tandanya badan anda perlukan vitamin & mineral yang lebih..insyaAllah sekiranya madu jadi amalan harian sakit kepala @ apa sahaja kurang dijangkiti....insyaAllah.kita berusaha Allah yang menyembuhkan.

4) jangan terlalu memikirkan benda yang remeh...sebab bila terlalu memikir...kita juga akan rasa sakit kepala tandanya Allah suruh kita rehat otak sekejap...

5) jangan terlalu negatif pada sesuatu sebaliknya positifkan dan menerima sesuatu keadaan yang berlaku di sekeliling kita dengan redha bahawa ianya ketentuan Allah...senyumlah pada masalah kerana senyum itu sedekah n pasti kurang sakit kepala anda...:)

saya bukanlah yang terbaik tapi sekadar menolong mengikut kemampuan dan ilmu yang ada...
papun...jagalah kesihatan diri terutama ketika imtihan ni...


ALL THE BEST IN EVERYTHING...:)

2 ulasan:

  1. salam along...
    arah kacau dia camne ntah?
    ana lupa la...
    kalo unt sakit kepala..
    sakit perut n len2 kan laen2 cara kacauan dia..

    BalasPadam
  2. 2 tanpa nama

    masukkan madu n tuang air cara teh tarik ( maksudnya air tu biar berbuih )arah kacau ke kiri untuk sakit kepala n lain2 kecuali sakit di bhgn perut...masukkan air kemudian madu and kacau ke kanan...Allahu yasyfik...:)

    BalasPadam