Selasa, 16 Jun 2009

RAHSIA HABBATUSSAUDA'


SEDIKIT CORETAN KISAH

Lewat tahun lalu kepulanganku ke tanah air ,menggamit rasa girangnya hati bila dua mata ini dapat menatap dua jasad yang sering dirindui dan disayangi selamanya…yang sekian lama terpisah hampir 4 tahun dek kerana memenuhi tuntutan ilmu di bumi anbiyak ini.Siapa lagi kalau bukan mak dan abah serta adik-adik tersayang.Merekalah insan yang paling banyak berkorban masa , tenaga , dan keringat untuk membesarkan kami adik beradik..peluh keringat mak abah tak terbalas rasanya dengan jasa dan budi yang mereka taburkan untuk membesarkan kami adik beradik.

Selama percutianku di tanah air, banyak waktu dihabiskan bersama mak dan abah bagi melepaskan rindu setelah sekian lama terpisah dek kerana jarak yang membatasi pertemuan kami..seketika kali pertama bertemu mak dan abah di airport penang..hanya mutiara jernih mengalir dari kolam mata ku tanda keriangan dihati bertemu insan istimewa dalam hatiku selama ini.Namun terasa sayu ja hati ini bila kuamati seraut wajah yang kurindui itu..ada garis-garis kedut yang semakin jelas pada wajah keduanya..betapa mak abah bertungkus lumus membanting tenaga demi sesuap nasi bagi meneruskan kehidupan kami sekeluarga..

“Ya Allah kumohon rahmat dan perlindunganMu pada kedua ibubapaku…kasihani mereka sepertimana mereka mengasihiku sejak dari kecil lagi ,murahkan rezeki kami , permudahkan segala urusan kami..sihatkanlah tubuh badan mereka..ya Allah Kau Maha Pengasih Maha Penyayang..”

itulah doaku buat mereka.yang sentiasa kutitipkan setiap kali dahiku mejamah sejadah solat…moga kedua ibubapaku sentiasa dibawah lembayung RahmatNya..

Keberadaanku dirumah tidak mengambil masa yang lama..hanya sebulan 3 minggu sahaja aku disamping mak abah dan keluargaku..adik-adik dah semakin membesar dariku…tinggi lampai belaka..ada yang berisi ada yang kurus.Ketika tempoh itu macam-macam perkara yang berlaku..antaranya yang ingin kukongsikan buat teman pembaca budiman..seketika aku di rumah,adik bongsuku mengalami asma ,penyakitnya sejak dari kecil..ketika itu bulan ramadhan.sakitnya itu terjadi dek kerana dia silap makan…jeli nata de coco..makanan tue memang alahan bagi dia, pastu dia makan ais pulak..hmm..apa lagi datang la sakitnya…dah lama dia tak sakit..kesian tengok dia macam tu..nampak penat..

Ketika nie..aku cuba memperaktikkan ilmu yang aku terima di bumi kinanah ini, seketika dulu aku pernah mengikuti kursus perubatan Islam lewat postingku yang lalu…
Di sini..aku ingin berkongsi pengalaman serba sedikit…mengenai penyakit asma ( lelah )..ketika adikku yang bongsu tu penat..aku cuba buatkan minuman dari madu dan minyak habbatussauda’ yang ku bawa pulang dari mesir..mengikut Tuan Haji Ismail ( Tuan Pengurus HPA Industries ) katanya minyak habbatussauda’ elok untuk penyakit asma…teringat kata2nya aku cuba peraktikkan..samping tu..akau ada terbaca nk minum habbatussauda’ ni kena minum dengan madu untuk yang penyakit asma ja..

CARANYA :

1) ambil gelas kaca dan sudu plastik..
2) kemudian ambil satu sudu kecil minyak habbatussauda’,masukkan dalam gelas
3) kemudian 1 sudu besar madu dan masukkan dalam gelas
4) tuangkan air suam panas .tuang ibarat macam teh tarik ( berbuih )
5) kacau ke kiri ( lawan jam )
6) sambil kacau baca : Al-Fatihah 1x , Al- Ikhlas 3x , selawat syifa’ 3x
kemudian doakan penyembuhan penyakitnya..
7) hembus bacaan tadi bukan hembusan angin ya..Cuma henbusan biasa ja seperti
kita hembus bacaan tadi ke dalam air tersebut..
8) beri pesakit minum dengan jarak dua jam sekali sekiranya teruk @ 1 jam
sekali sekiranya kronik , sekiranya asma yang dialami masih di peringkat
awal ( X TERUK SANGAT ) minum dengan jarak 4 jam sekali..
9) minum sehingga sembuh…insyaAllah dengan hanya 3 kali minum sekiranya
bertindak di awal sakit menyerang..tapi sekiranya lambat untuk minum mungkin
makan masa dalam 4 – 5 kali minum baru lega


TINDAK BALAS HABBATUSSAUDA’

Pesakit akan mengeluarkan kahak / lendir yang tersekat di kerongkong.sebabnya kahak / lendir itu yang menyekat saluran pernafasan / menyempitkan ruang pernafasan dari pesakit bernafas dengan selesa..

Setelah minum.. adik saya mengeluarkan lendir / kahak yang ada pada saluran pernafasannya..dia selalu ke air..pada mula minum keadaannya macam tu, selalu ke bilik air dan selalu buang air kecil sebab ubatan herba selalunya akan bertindak balas begitu untuk membuang toksid dalam badan..namun jangan panic dengan keadaan tersebut kerana dengan minuman kali kedua dan seterusnya pesakita akan beransur pulih tanpa perlu berjumpa doctor..

Disamping minum herba tersebut, dinasihatkan agarkan menyapu minyak habbatussauda’ pada dada pesakit.sapu minyak tu banyak sehingga melemin ( bahasa kedah ) maksudnya macam nmpak dada pesakit ada lebihan minyak.

Alhamdulillah setelah usaha tersebuat sakit adik saya beransur pulih seperti sediakala..pada mulanya abah saya nk bawa adik ke hospital bila tengok keadaan dia macam tu tapi mak saya kata cuba dulu ubat yang bagi tu…dengan izin Allah…dia kembali cergas pada keesokan harinya.



Sebenarnya habbatussauda’ ( bijirin hitam ) ni telah di riwayatkan oleh Rasulullah sallahualaihiwasallam didalam hadisnya yang bermaksud : “ Habbatussauda’ merupakan penyembuh segala penyakit kecuali mati”

Saya percaya dengan apa yang disabdakan oleh baginda Sallahualaihiwasallam kerana setiap apa yang dituturkan , dilakukan oleh baginda adalah wahyu dari Allah..dengan kepercayaan ini , saya berani mencuba ubatan herba ini sekalipun ketika itu adik saya tengah tenat tapi tak da la teruk sangat Cuma dada dia Nampak berombak laju..saya yakin dengan pertolongan Allah.bukan saya tidak mempercayai ubatan kimia tapi sekurang-kurangnya kita berusaha untuk beri suntikan asli dahulu pada badan kita sekiranya ada ubatan asli di rumah kita.


Bukan saya menafikan ya..itu Cuma salah satu usaha kita..sebenarnya habbatussauda’ adalah raja segala ubat.sepertimana sabda Nabi Sallahualaihiwassalam.kekuatan herba habbatussauda’ ini mengatasi madu ( lewat posting saya yang lalu ).sifatnya lebih panas dari madu namun ada caranya untuk minum.
Diantara khasiat yang saya boleh kongsikan bersama walaupun tadi baru saya katakan ianya raja segala penyakit..disini ada beberapa kahsiatnya :

1) mencerdaskan otak
2) melancarkan perjalannan darah
3) menambahkan tenaga dan antibody dalam badan yang berfungsi untuk mengelakkan
penyakit
4) mengembalikan selera makan
5) menghapuskan kolestrol dan bahan toksid dalam badan dan makanan
6) membuang angin
7) mengubati buasir
8) sengugut
9) dan pelbagai penyakit lain


Cara minum ubat ini berbeza dari pnyakit asma ya…cara minumnya sama dengan cara minum madu, cuma bila minuman ini jadi amalan harian kita , banyakan minum air masak..sebab herba sifatnya panas.jadi,sejukkan dengan air..Elok juga dijadikan amalan harian dengan meminum sehari 2 kali ( pagi dan petang )

Akhirnya selamat beramal dengan herba..:) hakikatnya setiap kejadian dimuka bumi ini ada ubatnya sekiranya kita terokai khazanah perubatan dalam Islam.Herba yang saya kongsikan dengan pembaca budiman ini adalah raja segala herba dan menjadi amalan kekasih Allah.bilamana ubatan herba ni jadi amalan kita ibarat kita juga mencontohi sunnah Rasulullah Sallahualaihiwasallam.

Jadikan makananmu sebagai ubatmu
Ubatmu sebagai makananmu
Pelihara diri kerana diri kita amanah Allah yang wajib dipelihara..

Akal yang sihat dari tubuh badan yang sihat
Bila badan sihat senang beribadat…

1 ulasan:

  1. salam..nak tnya,kalau bukan untuk penyakit asma,cara minum dia sama atau macam mane ye?

    BalasPadam